Sirdal folkebibliotek

Sørlandsk skipsfart 1600-1920
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Sørlandsk skipsfart 1600-1920
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Emne
År
  • 2016
Noter
  • I dette tobindsverket trekkes de lange linjene gjennom 400 års sørlandsk skipsfartshistorie. De maritime næringene i form av skipsfart og skipsbygging, handel og håndverk, oljeindustri og en rekke andre støttenæringer har påvirket ikke bare Sørlandets økonomiske utvikling og bosetningsstruktur, men også i høy grad levekårene og kulturen i landsdelen. Bind I dekker perioden 1600-1920. På 1600-tallet var det hollenderne som dominerte handelen og skipsfarten på Agderkysten. På 1700-tallet ble egdene herrer på egen flåte samtidig som farten på Storbritannia fikk stadig større betydning. Skipsfarten opplevde en eventyrlig vekst utover på 1800-tallet, før den store internasjonale krisen slo inn over landsdelen på 1870-tallet. Rederne i sør holdt fast ved seilskipene inn i den siste høykonjunkturen under første verdenskrig. I andre deler av landet, derimot, hadde dampskipene i langt større grad vunnet innpass. Da krisen kom i 1920-årene, nådde skipsfartsnæringen et lavmål.
ISBN
  • 978-82-8314-102-3
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*00001565 am  2200217   4500
*00162090
*008170215s2016    no     ar         00nob 9
*015  $a150223518 $bBokbasen AS
*019  $bl
*020  $a978-82-8314-102-3 $bib.
*025  $a9788283141023
*040  $aBokbasen AS
*100 0$aEide Johnsen, Berit
*24510$aSørlandsk skipsfart 1600-1920
*260  $bPortal$c2016
*300  $c28 cm
*520  $aI dette tobindsverket trekkes de lange linjene gjennom 400 års sørlandsk skipsfartshistorie. De maritime næringene i form av skipsfart og skipsbygging, handel og håndverk, oljeindustri og en rekke andre støttenæringer har påvirket ikke bare Sørlandets økonomiske utvikling og bosetningsstruktur, men også i høy grad levekårene og kulturen i landsdelen.  Bind I dekker perioden 1600-1920. På 1600-tallet var det hollenderne som dominerte handelen og skipsfarten på Agderkysten. På 1700-tallet ble egdene herrer på egen flåte samtidig som farten på Storbritannia fikk stadig større betydning. Skipsfarten opplevde en eventyrlig vekst utover på 1800-tallet, før den store internasjonale krisen slo inn over landsdelen på 1870-tallet. Rederne i sør holdt fast ved seilskipene inn i den siste høykonjunkturen under første verdenskrig. I andre deler av landet, derimot, hadde dampskipene i langt større grad vunnet innpass. Da krisen kom i 1920-årene, nådde skipsfartsnæringen et lavmål.
*650  $aSjøfartshistorie$2Bokbasen AS $9nob
*650  $aSjøfartshistorie$2Bokbasen AS $9nno
*651  $aSørlandet$2Bokbasen AS $9nob
*70010$aGustav, Sætra$eforf.
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Sirdal folkebibliotekEID Lokal