Forfatter
Tittel Sørlandsk skipsfart 1600-1920
Medansvarlig
Språk
Emne
År
Noter I dette tobindsverket trekkes de lange linjene gjennom 400 års sørlandsk skipsfartshistorie. De maritime næringene i form av skipsfart og skipsbygging, handel og håndverk, oljeindustri og en rekke andre støttenæringer har påvirket ikke bare Sørlandets økonomiske utvikling og bosetningsstruktur, men også i høy grad levekårene og kulturen i landsdelen. Bind I dekker perioden 1600-1920. På 1600-tallet var det hollenderne som dominerte handelen og skipsfarten på Agderkysten. På 1700-tallet ble egdene herrer på egen flåte samtidig som farten på Storbritannia fikk stadig større betydning. Skipsfarten opplevde en eventyrlig vekst utover på 1800-tallet, før den store internasjonale krisen slo inn over landsdelen på 1870-tallet. Rederne i sør holdt fast ved seilskipene inn i den siste høykonjunkturen under første verdenskrig. I andre deler av landet, derimot, hadde dampskipene i langt større grad vunnet innpass. Da krisen kom i 1920-årene, nådde skipsfartsnæringen et lavmål.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00001565 am 2200217 4500
*00162090
*008170215s2016 no ar 00nob 9
*015 $a150223518 $bBokbasen AS
*019 $bl
*020 $a978-82-8314-102-3 $bib.
*025 $a9788283141023
*040 $aBokbasen AS
*100 0$aEide Johnsen, Berit
*24510$aSørlandsk skipsfart 1600-1920
*260 $bPortal$c2016
*300 $c28 cm
*520 $aI dette tobindsverket trekkes de lange linjene gjennom 400 års sørlandsk skipsfartshistorie. De maritime næringene i form av skipsfart og skipsbygging, handel og håndverk, oljeindustri og en rekke andre støttenæringer har påvirket ikke bare Sørlandets økonomiske utvikling og bosetningsstruktur, men også i høy grad levekårene og kulturen i landsdelen. Bind I dekker perioden 1600-1920. På 1600-tallet var det hollenderne som dominerte handelen og skipsfarten på Agderkysten. På 1700-tallet ble egdene herrer på egen flåte samtidig som farten på Storbritannia fikk stadig større betydning. Skipsfarten opplevde en eventyrlig vekst utover på 1800-tallet, før den store internasjonale krisen slo inn over landsdelen på 1870-tallet. Rederne i sør holdt fast ved seilskipene inn i den siste høykonjunkturen under første verdenskrig. I andre deler av landet, derimot, hadde dampskipene i langt større grad vunnet innpass. Da krisen kom i 1920-årene, nådde skipsfartsnæringen et lavmål.
*650 $aSjøfartshistorie$2Bokbasen AS $9nob
*650 $aSjøfartshistorie$2Bokbasen AS $9nno
*651 $aSørlandet$2Bokbasen AS $9nob
*70010$aGustav, Sætra$eforf.
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening