Forfatter
Tittel Nudge: hvordan ta bedre valg om helse, penger og lykke
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Det engelske ordet nudge betyr «dult», og har blitt et atferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. Hver dag tar vi beslutninger som har betydning for oss selv eller barna våre, men veldig ofte tar vi dårlige valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten handler vi mennesker ofte lite rasjonelt. Vi har heller ikke alltid viljestyrke til å gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre. Forfatterne av denne boken inviterer oss med inn i en annen verden, som er tilrettelagt for vår menneskelige natur. De viser hvordan man kan gjenkjenne de feilslutninger vi mennesker er tilbøyelige til å gjøre og hvordan man kan designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk eller deres familier. Dette kaller de valgarkitektur, altså å designe noe slik at man forsiktig dultes en fordelaktig retning uten å begrense sin frihet til å velge. Nudge handler om hvordan psykologi og atferdsøkonomi kan brukes til gavn for enkeltmennesker og samfunnet.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00002223nam 22003371 4500
*00168343
*008191106s2019 no ar 00nob 9
*015 $a150323329$bBokbasen AS
*019 $bl
*020 $a978-82-8265-484-5$binnbundet
*025 $a9788282654845
*040 $aBokbasen AS
*0820 $a330.019$zh$223/nor
*0820 $a330.01$zb$223/nor
*090 $c330.01$dT
*10010$aThaler, Richard H.$d1945-$jUS$0(NO-TrBIB)90599303$8m
*24010$aNudge
*24510$aNudge$bhvordan ta bedre valg om helse, penger og lykke$cRichard H. Thaler, Cass R. Sunstein ; oversatt av Kjersti Velsand
*260 $aOslo$bDreyers forlag$c2019
*300 $a338 sider$billustrasjoner$c23 cm
*520 $aDet engelske ordet nudge betyr «dult», og har blitt et atferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. Hver dag tar vi beslutninger som har betydning for oss selv eller barna våre, men veldig ofte tar vi dårlige valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten handler vi mennesker ofte lite rasjonelt. Vi har heller ikke alltid viljestyrke til å gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre. Forfatterne av denne boken inviterer oss med inn i en annen verden, som er tilrettelagt for vår menneskelige natur. De viser hvordan man kan gjenkjenne de feilslutninger vi mennesker er tilbøyelige til å gjøre og hvordan man kan designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk eller deres familier. Dette kaller de valgarkitektur, altså å designe noe slik at man forsiktig dultes en fordelaktig retning uten å begrense sin frihet til å velge. Nudge handler om hvordan psykologi og atferdsøkonomi kan brukes til gavn for enkeltmennesker og samfunnet.
*532 $aKulturfond
*574 $aOriginaltittel: Nudge
*650 0$aSelvutvikling$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aSjølvutvikling$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aSosialpsykologi$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aSosialpsykologi$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aSosialøkonomi $2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aSosialøkonomi $2Bokbasen AS$9nno
*70010$aSunstein, Cass R.$d1954-$eforf.$jUS$0(NO-TrBIB)90525324$8m
*70010$aVelsand, Kjersti$d1970-$eovers.$jNO$0(NO-TrBIB)98055911$8f
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening