Forfatter
Tittel Massepsykologi og jeg-analyse ; En illusjons fremtid
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Etterord av Eivind Tjønneland
Massepsykologi og jeg-analyse (1921) tar utgangspunkt i Gustav Le Bons Massenes psykologi (1895). Massen hos Le Bon likner den primitive urhorden i Totem og Tabu. Men Le Bon kunne ikke forklare hvordan massen lot seg føre og forføre av illusjoner og fantasier. I motsetning til sine forgjengere la Freud vekt på om massen har en fører. Han analyserte to såkalt kunstige masser: kirken og hæren, sosiale organisasjoner skapt gjennom ytre tvang, påbud og lover. Få år før Adolf Hitlers Min kamp kom ut, beskrev Freud hvordan individets egenskaper blir svekket, tanker og følelser tilpasset og ensrettet. Resultatet er aggressive hand.linger og en regressiv og primitiv sjelstilstand. Freuds analyse har fortsatt en uro.vek.kende aktualitet. I En illusjons fremtid (1927) tar Freud utgangspunkt i at religionens grunnlag er men.neskelig avmakt og hjelpeløshet. Religionen oppfyller i fantasien de eldste, sterkeste og mest påtrengende ønskene til mennesket. Religionen forsoner personlige og sosiale konflikter ved å oppfylle behovet for trygghet og lengselen etter en farsfigur. Mennesket vil aldri klare seg uten illusjoner, men religionen er ifølge Freud farligere enn andre selvbedrag fordi den i motsetning til vitenskapen hviler på dogmer som er beskyttet av tankeforbud og derved immunisert mot kritikk.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00002579nam 22003371 4500
*00176110
*008220511s2022 no ar 00nob 9
*015 $a150414039$bBokbasen AS
*019 $bl
*020 $a978-82-7990-400-7$binnbundet
*025 $a9788279904007
*040 $aBokbasen AS
*0411 $anob$hger
*0820 $a150.195$zh$223/nor
*0821 $a150.19$zb$223/nor
*090 $c150.19$dF
*10010$aFreud, Sigmund$d1856-1939$jAT$0(NO-TrBIB)90051520$8m
*24010$aMassenpsychologie und Ich-Analyse ; Die Zukunft einer Illusion
*24510$aMassepsykologi og jeg-analyse ; En illusjons fremtid$cSigmund Freud ; oversatt av Christian Heyerdahl
*260 $a[Oslo]$bSolum Bokvennen$c2022
*300 $a193 sider$c22 cm
*500 $aEtterord av Eivind Tjønneland
*520 $aMassepsykologi og jeg-analyse (1921) tar utgangspunkt i Gustav Le Bons Massenes psykologi (1895). Massen hos Le Bon likner den primitive urhorden i Totem og Tabu. Men Le Bon kunne ikke forklare hvordan massen lot seg føre og forføre av illusjoner og fantasier. I motsetning til sine forgjengere la Freud vekt på om massen har en fører. Han analyserte to såkalt kunstige masser: kirken og hæren, sosiale organisasjoner skapt gjennom ytre tvang, påbud og lover. Få år før Adolf Hitlers Min kamp kom ut, beskrev Freud hvordan individets egenskaper blir svekket, tanker og følelser tilpasset og ensrettet. Resultatet er aggressive hand.linger og en regressiv og primitiv sjelstilstand. Freuds analyse har fortsatt en uro.vek.kende aktualitet. I En illusjons fremtid (1927) tar Freud utgangspunkt i at religionens grunnlag er men.neskelig avmakt og hjelpeløshet. Religionen oppfyller i fantasien de eldste, sterkeste og mest påtrengende ønskene til mennesket. Religionen forsoner personlige og sosiale konflikter ved å oppfylle behovet for trygghet og lengselen etter en farsfigur. Mennesket vil aldri klare seg uten illusjoner, men religionen er ifølge Freud farligere enn andre selvbedrag fordi den i motsetning til vitenskapen hviler på dogmer som er beskyttet av tankeforbud og derved immunisert mot kritikk.
*532 $aKulturfond
*574 $aOriginaltittel: Massenpsychologie und Ich-Analyse; Die Zukunft einer Illusion
*650 0$aPsykologiske retninger$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aPsykologiske retningar$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aReligionspsykologi$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aReligionspsykologi$2Bokbasen AS$9nno
*70010$aHeyerdahl, Christian$d1963-$eovers.$jNO$0(NO-TrBIB)8002832$8m
*90010$aHeyerdahl, Christian H.$zHeyerdahl, Christian$jNO
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening